Αποτοξίνωση: Ο ρόλος της στον έλεγχο του βάρους

Αρχική > Blog > Fitness> Αποτοξίνωση: Ο ρόλος της στον έλεγχο του βάρους

Αποτοξίνωση: Ο ρόλος της στον έλεγχο του βάρους

Αποτοξίνωση: Ο ρόλος της στον έλεγχο του βάρους

Πολλές φορές ακούμε τον όρο «αποτοξίνωση», ιδίως μετά από εορταστικές περιόδους κατά τις οποίες… επιδοθήκαμε σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητών και γλυκών. Τι είναι, όμως, η αποτοξίνωση; Και ποια η σχέση της με τον έλεγχο του βάρους μας;

Οι απαιτητικοί ρυθμοί της ζωής μας, το καθημερινό στρες, η έλλειψη χρόνου για την προετοιμασία υγιεινών γευμάτων, το αλκοόλ, το κάπνισμα, αλλά και εξωτερικοί παράγοντες, όπως η περιβαλλοντική ρύπανση, ευθύνονται για την αύξηση των τοξινών στον οργανισμό μας, αλλά και για τη δυσκολία ελέγχου του βάρους μας.

Όταν λέμε «τοξίνες» εννοούμε συνήθως τις δυνητικά επιβλαβείς, διατροφικές ή περιβαλλοντικές, ουσίες. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι ρύποι, τα βαρέα μέταλλα, οι βιομηχανικές χημικές ουσίες, τα φυτοφάρμακα,  ή τα κατάλληλα του μεταβολισμού.

Η αποτοξίνωση σχετίζεται με την απομάκρυνση των τοξινών από το σώμα μας (από τα νεφρά, το ήπαρ, τους ιδρωτοποιούς και σμηματογόνους αδένες και το παχύ έντερο).

Στην πράξη, όταν αποφασίζουμε να «αποτοξινωθούμε», εφαρμόζουμε για 1-2 εβδομάδες μια διατροφή προσαρμοσμένη έτσι ώστε να ενισχύει το φυσικό σύστημα αποτοξίνωσής μας και, παράλληλα, να βελτιώνει την καλή υγεία του οργανισμού μας. Παράλληλα όμως, η διαδικασία αυτή συμβάλλει σημαντικά και στην προσπάθεια που καταβάλλει κάποιος για απώλεια κιλών ή για τη διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους.

Τα οφέλη της αποτοξίνωσης

Η αποτοξίνωση μπορεί να μας βοηθήσει σε ένα ευρύ φάσμα καταστάσεων υγείας, όπως είναι οι αλλεργίες, οι πονοκέφαλοι, τα προβλήματα του πεπτικού συστήματος, η κόπωση, η φλεγμονή στις αρθρώσεις, τα δερματικά εξανθήματα και οι ορμονικές ανισορροπίες.Επιπλέον, συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα ενέργειας και συγκέντρωσης, με βελτίωση στον ύπνο και ενίσχυση της προσπάθειας  για απώλεια ή έλεγχο βάρους.

Αποτοξίνωση και έλεγχος του βάρους

Μια διατροφή αποτοξίνωσης δεν σχεδιάζεται απαραίτητα με στόχο να χάσει κανείς περιττά κιλά. Ωστόσο, φαίνεται πως η απώλεια βάρους μπορεί να αποτελέσει ένα έμμεσο όφελος της αποτοξίνωσης. Με ποιον τρόπο;Οι δίαιτες αποτοξίνωσης μπορεί να περιλαμβάνουν αυστηρές διατροφικές οδηγίες, που έχουν ως στόχο να φέρουν τις επιθυμητές ισορροπίες στον οργανισμό.

Συνήθως, όμως, η βασική τους «κατευθυντήρια γραμμή» είναι ο περιορισμός των ανθυγιεινών ή αλλεργιογόνων τροφίμων όπως το σιτάρι και τα παράγωγά του, η γλουτένη, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα επεξεργασμένα τρόφιμα και τα τηγανητά. Επίσης καλό είναι να αποφεύγονται η ζάχαρη, τα τρανς λιπαρά, τα επεξεργασμένα τρόφιμα, αλλά και η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ και καφεΐνης.

Συμπεραίνουμε, λοιπόν, πως οι δίαιτες αποτοξίνωσης, πέρα από το γεγονός ότι «καθαρίζουν» το σώμα μας από επιζήμιες ουσίες, μπορούν να μας βοηθήσουν στον έλεγχο του βάρους μας μέσω της αποδοτικότερης λειτουργίας του οργανισμού. 

Tips αποτοξίνωσης

Προκειμένου το φυσικό μας σύστημα αποτοξίνωσης να λειτουργεί αποτελεσματικά, μπορούμε να εφαρμόσουμε τις εξής συμβουλές:

1. Επιλέγουμε τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά

Το οξυγόνο που εισέρχεται στον οργανισμό μας αξιοποιείται σε ποσοστό 95% για την παραγωγή ενέργειας, ενώ το υπόλοιπο 5% χρησιμοποιείται για την παραγωγή ελευθέρων ριζών. Οι ελεύθερες ρίζες σε μικρή ποσότητα είναι ευεργετικές για το ανοσοποιητικό μας σύστημα, καθώς μας προστατεύουν από ιούς, παράσιτα και μικρόβια. Όταν όμως αυξάνονται πέραν του φυσιολογικού, προκαλούν οξειδωτικό στρες, το οποίο συνδέεται με πολλές παθήσεις, όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η παχυσαρκία κ.α..

Στην υπερπαραγωγή ελεύθερων ριζών συμβάλλουν και οι τοξίνες, όπως επίσης και η διατροφή, το άγχος και άλλοι παράγοντες. Η διατροφή, λοιπόν, που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά βοηθά τον οργανισμό να καταπολεμήσει τις  ελεύθερες ρίζες και τις τοξίνες που επηρεάζουν σημαντικά τις ισορροπίες του.

Επομένως, λέμε «ναι» σε:

Εσπεριδοειδή, φράουλες, μούρα, μπρόκολο, παντζάρια, αβοκάντο, ξηρούς καρπούς, σύκα, δαμάσκηνα, μπανάνα, πατάτες, ντομάτες, πιπεριές πράσινες, φασόλια, τρόφιμα ολικής αλέσεως, ρόκα, κόλιανδρο κ.α..

2. Πίνουμε περισσότερο νερό

Το νερό ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος, λιπαίνει τις αρθρώσεις, βοηθά στην πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και αποτοξινώνει το σώμα μας, αφαιρώντας τις άχρηστες ουσίες μέσω της ούρησης, της αναπνοής ή της εφίδρωσης.

3. Καταναλώνουμε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρεβιοτικά

Η υγεία του εντέρου είναι σημαντική για τη διατήρηση της υγείας του φυσικού μας συστήματος αποτοξίνωσης. Η καλή υγεία του ξεκινά με πρεβιοτικά. Καλές πηγές πρεβιοτικών είναι οι εξής τροφές: οι ώριμες ντομάτες, οι άγριες αγκινάρες, οι άγουρες μπανάνες, τα σπαράγγια, τα κρεμμύδια, το σκόρδο και η βρώμη.

4. Περιορίζουμε το αλκοόλ

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να βλάψει σοβαρά τη λειτουργία του ήπατος, προκαλώντας συσσώρευση λίπους και φλεγμονή. Όταν συμβεί αυτό, το συκώτι μας αδυνατεί να εκτελέσει τα καθήκοντά του, μεταξύ των οποίων και το φιλτράρισμα των τοξινών.

5. Μειώνουμε την πρόσληψη ζάχαρης και των επεξεργασμένων τροφίμων

Η υψηλή κατανάλωση ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφίμων έχει συνδεθεί με την παχυσαρκία και χρόνιες ασθένειες, όπως οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης. Αυτές οι ασθένειες εμποδίζουν την ικανότητα του σώματός μας να αποτοξινώνεται φυσικά, εφόσον βλάπτουν τα όργανα που παίζουν σημαντικό ρόλο στην αποτοξίνωση, όπως το ήπαρ και τα νεφρά.

6. Μειώνουμε την πρόσληψη αλατιού

Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση υγρών, ιδίως εάν έχουμε μια πάθηση που επηρεάζει τα νεφρά ή το συκώτι μας ή εάν δεν πίνουμε αρκετό νερό. Αν και μπορεί να ακούγεται οξύμωρο, η αύξηση της πρόσληψης νερού είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για την αντιμετώπιση της κατακράτησης.

7. Ασκούμαστε

Ένα από τα οφέλη της άσκησης στην υγεία μας είναι ότι αυξάνει τον μεταβολισμό, μειώνει το στρες και μπορεί να βοηθήσει με τη μείωση στις φλεγμονές. Με τη μείωση της φλεγμονής, η άσκηση μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό μας, συμπεριλαμβανομένου και του συστήματος αποτοξίνωσης, να λειτουργεί σωστά.

8. Κοιμόμαστε αρκετά 

Κατά τη διάρκεια του ύπνου απομακρύνονται οι τοξίνες που συσσωρεύονται στον εγκέφαλο μέσω των καθημερινών φυσιολογικών δραστηριοτήτων των νευρώνων. Εάν δεν κοιμόμαστε επαρκώς, το σώμα μας δεν έχει χρόνο να εκτελέσει αυτές τις λειτουργίες, έτσι οι τοξίνες μπορούν να συσσωρευτούν και να επηρεάσουν την υγεία μας.  Όλα τα παραπάνω tips αποτοξίνωσης, μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην προσπάθειά μας για απώλεια ή έλεγχο βάρους και την υιοθέτηση μιας πιο υγιεινής διατροφής στην καθημερινή μας ζωή.  

 

Πηγές:

https://www.healthline.com/nutrition/how-to-detox-your-body

https://www.healthline.com/nutrition/weight-loss-cleanse#bottom-line

https://logodiatrofis.gr/wra-gia-apotoksinwsh-tou-organismou/

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-antioxidants 

Ελληνική Νεφρολογία 2014; 26 (3): 151 - 194
Ανασκόπηση:Oξειδωτικό στρες και ενδογενές αντιοξειδωτικό σύστημα.  Ι Δραστικές ρίζες οξυγόνου
Ν. Παπαγαλάνης

SHARE: